Thursday, May 10, 2012

berKEKALan kah?

apa yang berkekalan ni ? biasanya kalau sebut je tentang berkekalan pasti orang akan fikir tentang perhubungan. betul ke ? =.='

di sini saya ingin menyentuh tentang hubungan persahabatan. adakah persahabatan akan kekal ? berapa lama ?
'biarlah kita bersahabat sehingga ke syurga'
semoga kita mempunyai sahabat yang sejati. yang menegur apa yg salah, bukan mengiakan semua kesalahan kita.


saya percaya, kita sebagai manusia mempunyai ramai sahabat. ramai kawan. dari tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, matrik, universiti dan seterusnya. tapi adakah setiap persahabatan yang kita jalinkan akan terus kekal ? jika sekarang kita di alam kampus, adakah sahabat kita yang lapan tahun lepas tetap sama ? tetap terjalin persahabatan tersebut ? apabila lama xberjumpa, apabila ia bermula semula, benar2kah ia tidak akan terputus kembali ? pendapat anda ?


semakin dewasa kita, semakin matang kita, pasti semua akan berubah. dan oleh itu kita perlu sentiasa update tentang kawan2 kita. saya ada sahabat dari tadika hingga sekarang. kami masih berkawan rpat dan update satu sama lain. dan ! kita perlu terima kekurangan dan kelebihan sahabat kita.

saya juga ada sahabat yang dulunya rapat tetapi sekarang, buat hal masing2. ada jugak dulu cuma pandang dari jauh tetapi sekarang rapat. semasa kecil dan ketika dewasa, berbeza.


tidak semestinya sahabat kita yang dulu sentiasa ada dgn kita, yang mngelap muka kita jika ada comot coklat atau eskem ketika kita kecil akan berbuat demikian juga pada masa sekarang, mungkin juga dia akan mentertawakan kecomotan kita masa sekarang.

kawan. kita pernah berkawan satu ketika dulu
tetapi ia tidak bermakna kawan itu akn memahami kita pada masa kini
kita sentiasa berubah

kawan. semoga kita sentiasa kekal bersahabat hingga jannah :)

No comments: