Thursday, June 14, 2012

M U S I B A H

musibah. masalah atau ujian yang datang pada manusia. jika tidak ditangani dengan baik, manusia itu boleh tertekan. betul ? sebab saya kadang2 pun stress dengan semua musibah yang datang. sejak akhir2 ni. satu demi satu musibah datang pada saya. 


musibah. musibah. musibah. oke ! korang pernah tak mengeluh bila ditimpa musibah ? apa ? xpernah ? wow! anda seorang yang hebat ! :D clap clap clap. goodjob :)

saya manusia biasa. lemah. sedang dan masih mencari hala tuju hidup. yang sedang berusaha menjadi seorang hamba Allah yang baik dan terbaik :)

apabila ditimpa musibah. hidup menjadi tidak tenang seperti sedang lemas dilautan dalam tanpa pertolongan.  tapi kita lupa yang Allah ada. memang hidup ini tidak pernah sepi daripada ujian dan dugaan. tetapi apabila dugaan datang bertimpa2, kita jadi alpa. mengeluh. bertanya mengapa ini semua berlaku pada kita sehingga kita lupa ujian dan dugaan itu tanda kasih sayang Allah kepada kita.


apabila kita ditimpa musibah. kita hendahlah bersabar, redha dan percaya yang segala yang berlaku ada hikmahnya.


ingatlah :


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya."
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 286)

dan ingatlah :

"Dan apa sahaja musibah yang menimpa kamu, maka ia adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan banyak (daripada kesalahan-kesalahanmu)."
(Surah Asy-Syuura 42: Ayat 30)

ye ! mungkin musibah yang datang disebabkan dosa-dosa yang pernah kita lakukan. oleh itu marilah bertaubat. 
Terdapat tiga rukun dalam melakukan taubat nasuha. Pertama, menyesali atas dosa-dosa yang telah dilakukan. Kedua, berhenti daripada melakukan perbuatan dosa-dosanya itu. Ketiga, berazam (tekad yang kuat) untuk tidak akan mengulangi lagi dosa-dosa tersebut di masa akan datang

BERSANGKA BAIK PADA ALLAH :)






No comments: